ECTS
3 crédits
Composante
Langues et cultures étrangères
Volume horaire
24h
Période de l'année
Enseignement cinquième semestre
Description
Are our intimate desires actually a reflection of society in which we live, or do they rather define us as individuals with an idiosyncratic relationship to the social world? When does the expression of personal desire represent a challenge to social norms, and when, to the contrary, does it reinforce them? And what are the personal, social, political and ethical consequences of acting on desires that diverge from dominant social practices? This course will explore these questions by reading and analysing two texts. Jane Austen’s Sense and Sensibility (1811) shows how the themes of love and marriage crystallise the dialectical relationship between the subject and society in turn-of-the-century England, leading to the construction of new female subjectivities. Tennessee William’s 1948 play A Streetcar Named Desire stages the clash between historically and socially discordant desires, which leads to tragedy. These two fictions resonate with contemporary interrogations about imposing one’s desires on another, whether these desires be individual or collective, disruptive or socially sanctioned.
Works on the syllabus:
Jane Austen, Sense and Sensibility, any edition, (but reference in the course will be made to page numbers in the Oxford World’s Classics 2008 edition)
Tennessee Williams, A Streetcar Named Desire, any edition (but reference in the course will be made to page numbers in the Penguin Modern Classics 2009 edition).
Nos désirs intimes sont-ils avant tout le reflet des structures sociales et historiques dans lesquelles nous évoluons, ou sont-ils plutôt ce qui nous définit comme des êtres singuliers avec un rapport personnel au monde ? Quand est-ce que nos désirs interrogent les normes sociales et quand est-ce que, au contraire, ils les renforcent ? Et quand nos actes sont motivés par des désirs qui divergent de ces normes, quelles en sont les conséquences — individuelles, sociales, éthiques et politiques ? Nous aborderons ces questions à la lumière de deux œuvres. Dans Sense and Sensibility de Jane Austen (1811) l’amour et le mariage sont des topoi qui met au jour les tensions entre individu et société et où se dessinent de nouvelles formes de subjectivité féminine. A Streetcar Named Desire de Tennessee Williams (1948), met en scène la rencontre tragique de désirs codés comme historiquement et socialement discordants. Ces deux fictions entre en résonnance avec des débats contemporains concernant la légitimité d’imposer ses désirs à l’autre, que ceux-ci soient individuels ou collectifs, qu’ils se conforment aux normes sociales ou qu’ils les bouleversent.
Œuvres au programme :
Jane Austen, Sense and Sensibility, any edition, (but reference in the course will be made to page numbers in the Oxford World’s Classics 2008 edition)
Tennessee Williams, A Streetcar Named Desire, any edition (but reference in the course will be made to page numbers in the Penguin Modern Classics 2009 edition).
Objectifs
Compétences accrues en lecture et en l’interprétation des textes de littérature anglophone.
Développement et affinage de l’analyse textuelle et de la mise en forme des idées.
Compétences accrues en rédaction, en langue anglaise. Enrichissement du vocabulaire, notamment du vocabulaire de l’analyse
Évaluation
- Session 1 : Une épreuve écrite de 2 heures (commentaire de texte ou dissertation)
- Session 2 : Une épreuve écrite de 2 heures (commentaire de texte ou dissertation)
Pré-requis obligatoires
anglais B2/C1
Bibliographie
Abrams, M. H. A Glossary of Literary Terms. Orlando: Hartcourt Brace College Publishers, 1993
Armstrong, Nancy. Desire and Domestic Fiction, a Political History of the Novel. Oxford: Oxford University Press, 1987
Girard, Gaïd. Joseph Sheridan Le Fanu, une écriture fantastique, Paris, Honoré Champion, 2005
Jones, Darryl. Jane Austen. Basingstoke: Palgrave, 2004
Keymer, Thomas. “Northanger Abbey and Sense and Sensibility”, in The Cambridge Companion to Jane Austen, second edition, ed. Copeland Edward and McMaster Juliet. Cambridge: Cambridge University Press, 2011
McMaster, Juliet. “Class” in The Cambridge Companion to Jane Austen. Ed. Edward Copeland, Edward and McMaster, Juliet, Cambridge: Cambridge University Press, Second Edition, 2010
Morvan, Alain. Dracula et autres récits vampiriques, Gallimard, coll. « Bibliothèque de la Pléiade », 2019
apRoberts, Ruth. “Sense and Sensibility or Growing up Dichotomous” in Jane Austen: Modern Critical Views. Ed. Bloom, Harold, New York: Chelsea House, 1986
Tanner, Tony. Jane Austen. Basingstoke: MacMillan, 1986
Tuite, Clara. Romantic Austen, Sexual Politics and the Literary Canon. Cambridge: Cambridge University Press, 2004
Watt, Ian. The Rise of the Novel. London: The Hogarh Press, 1987